Forretningsbetingelser for lagerhotel
§ 1 Generelt om oplagring og lagerhandlinger
1.1 Overtagelse og udlevering
1.2 Oplysninger og emballering
1.3 Kontrol
1.4 Lagerekspedition
1.5 Lagerforhold
1.6 Identifikation
1.7 Sikringsgrupper
1.8 Lageroptælling
1.9 Kundens pantsætning af varer
§ 2 Fragtbreve, dokumenter,godsmærkning og paller
2.1 Udelukket fra opbevaring
2.2 Farligt gods
2.3 Kundens ansvar
§ 3 Priser, afregning og betaling
3.1 Priser og afregning
3.2 Ekstraydelser
3.3 Betalingsbetingelser
3.4 Bankgaranti
3.5 Tilbageholdsret og pant
3.6 Modregningsforbud
§ 4 Ansvar, reklamation, erstatning, forældelse og forsikring
4.1 Ansvar
4.2 Reklamation
4.3 Erstatning
4.4 Forældelse
4.5 Forsikring
§ 5 Værneting, lovvalg og ikrafttræden
5.1 Værneting og lovvalg
5.2 Ændringer, uoverensstemmelser og delvis ugyldighed
5.3 Ikrafttræden
De almindelige forretningsbetingelser for lagerhotel træder i kraft fra og med 1. januar 2018.
1.1 Overtagelse og udlevering
- Varerne overtages og udleveres via lagerhotellets ekspedition.
- Messengers ansvar begynder, når varerne er modtaget med Messengers accept og ophører, når varerne er udleveret.
- Medvirker fremmed fragtfører med videre ved af- og pålæsning, begynder eller ophører Messengers ansvar, når dennes medvirken er afsluttet eller påbegyndt.
1.2 Oplysninger og emballering
- Kunden har pligt til at videregive relevante oplysninger om varerne i god tid forud for overgivelse til Messengers.
- Kunden skal sikre, at varerne er forsvarligt emballeret.
1.3 Kontrol
- Ved modtagelsen på lagerhotellet kontrollerer og kvitterer Messengers for modtagne kolli, men uden ansvar for indhold og ikke synlige skader.
- Konstateres ved afleveringen uoverensstemmelser vedrørende antal kolli eller synlig skade på varerne eller emballage, påføres begrundet forbehold på fragtbrev eller indleveringsdokument.
- Særlige krav til Messengers ind- eller udlagringskontrol skal fremgå skriftligt.
1.4 Lagerekspedition
- Håndtering og oplagring af varerne skal kunne ske sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, herunder henvises blandt andet til de til enhver tid gældende arbejdsmiljøregler.
1.5 Lagerforhold
- Særlige krav til lagring skal fremgå skriftligt. I Messengers åbningstid er kunden berettiget til at tilse, at opbevaring sker som aftalt. Dette sker efter nærmere aftale.
1.6 Identifikation
- Messengers er forpligtet til at opbevare kundens varer på en sådan måde, at de altid kan identificeres som Kundens ejendom.
1.7 Sikringsgrupper
- Messengers lagerhotel er klassificeret til sikringsgruppe 20.
1.8 Lageroptælling
- Lageroptællingen foretages i samarbejde mellem Kunden og Messengers. Kundens revision er berettiget til at overvære optællingen.
- Af hensyn til korrekt lageroptælling foretages ingen lagerbevægelser (til- og afgang), mens lageroptællingen foregår.
- Dato for lageroptællingen aftales parterne imellem.
- Såfremt Kunden ikke er enig i den fremsendte statusliste, skal Kunden reklamere jævnfør punkt 4.2.
- Uoverensstemmelser afklares så hurtigt som muligt, hvorefter statuslisten med eventuelle korrektioner sendes til Kundens godkendelse.
- Messengers er berettiget til at modregne en positivsaldo på ét varenummer med en negativsaldo på et andet varenummer inden for tilsvarende varegruppe.
- Kunden faktureres for lageroptællinger efter tidsforbrug i henhold til aftalt timeløn.
1.9 Kundens pantsætning af varer
- Meddelelse om Kundens pantsætning af varer skal meddeles skriftligt til Messengers til den aftalte og angivne kontaktperson.
- Kunden er forpligtiget til at informere panthaver om Messengers pant og tilbageholdelsesret jævn- før punkt 3.5.
- Giver pantsætningen anledning til ekstraarbejde for Messengers, faktureres Kunden herfor.
§ 2 Fragtbreve, dokumenter,godsmærkning og paller
2.1 Udelukket fra opbevaring
- Ildelugtende varer samt varer eller indpakning, der er stærkt tilsmudset, modtages ikke.
2.2 Farligt gods
- Oplægning af farligt gods, kemikalier og brandfarlige produkter accepteres kun efter særlig skriftlig aftale.
- Ved modtagelse af farligt gods er det Kundens ansvar, at dokumenter, emballering og markering overholder de til enhver tid gældende danske regler, herunder bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods og Europæisk konvention om international transport af farligt gods ad vej (ADR).
2.3 Kundens ansvar
- Kunden er ansvarlig over for Messengers i henhold til NSAB 2000 § 28. Kunden skal således blandt andet holde Messengers skadesløs for det tab eller den skade, som forvoldes Messengers som følge af, at oplysninger vedrørende varerne er urigtige, utydelige eller ufuldstændige, varerne er mangelfuldt emballeret, mærket eller deklareret eller har sådanne skadevoldende egenskaber, som Messengers ikke med rimelighed kunne indse.
§ 3 Priser, afregning og betaling
3.1 Priser og afregning
- Afregning for lagerhotelydelser beregnes i henhold til det til enhver tid gældende prisblad med mindre andet er aftalt..
- Kundens eventuelle krav til specifikationsniveauet i afregningen skal aftales skriftligt.
- Stigninger i offentlige afgifter og stigninger i eksterne omkostninger, der ikke er under Messengers kontrol, kan pålignes uden varsel for alle kunder.
3.2 Ekstraydelser
- Betaling for ekstraydelser, der ikke fremgår af eventuelle prisblad, aftales mellem parterne.
3.3 Betalingsbetingelser
- Afregning for den aftalte periodes ydelser sker på basis af tilsendte faktura.
- Afregning sker med mindre andet er aftalt bagud, og fakturaer forfalder 8 dage efter fakturadatoen.
- Ved betaling efter forfaldsdag pålægges renter samt rykkergebyr. Morarentesats for ikke-forbrugere samt rykkergebyr fremgår af det til enhver tid gældende prisblad. For forbrugere finder rentelovens morarente- sats anvendelse.
3.4 Bankgaranti
- Såfremt det af lagerhotelaftalen fremgår, at der skal stilles bankgaranti fra kunden, skal denne stilles på anfordringsvilkår.
3.5 Tilbageholdsret og pant
- Messengers har pant i varer, som er under Messengers kontrol, dels for alle på varerne hvilende omkostninger dels for samtlige Messengers øvrige fordringer på kunden. Bortkommer eller ødelægges varerne, har Messengers tilsvarende panteret over erstatningsbeløb fra forsikringsselskaber eller andre.
- Betales Messengers forfaldne fordringer ikke ved forfald, er Messengers berettiget til at sælge så meget af varerne, at de samlede fordringer inklusiv omkostninger dækkes.
- Endvidere har Messengers tilbageholdsret i varer, som er under Messengers kontrol, dels for alle på varerne hvilende omkostninger dels for samtlige Messengers øvrige fordringer på kunden. Bortkommer eller ødelægges varerne, har Messengers tilsvarende tilbageholdsret over erstatningsbeløb fra forsikringsselskaber eller andre.
3.6 Modregningsforbud
- I Messengers krav på lagerhotelafregning eller andre tilgodehavender må modregning ikke finde sted.
§ 4 Ansvar, reklamation, erstatning, forældelse og forsikring
4.1 Ansvar
- Messengers er ansvarlig for fejl eller forsømmelse i henhold til NSAB 2000 § 27 C nr. 3.
- Messengers tegner ikke forsikring for brand, vand og indbrudstyveri.
- For ansvar, der ikke er omfattet af NSAB 2000, udtrykkelig aftale, Messengers forretningsbetingelser eller ufravigelige lovregler, er Messengers ansvarlig i henhold til dansk rets almindelige regler. Et sådant ansvar kan i intet tilfælde overstige SDR 50.000,00. Har Messengers eller nogen, for hvem Messengers svarer, udvist fortsæt, kan Messengers dog ikke påberåbe sig denne ansvarsbegrænsning.
4.2 Reklamation
- Reklamation til Messengers skal afgives uden unødigt ophold. Reklamation skal altid ske skriftligt til Messengers og indeholde en beskrivelse af skaden.
- Ved synbar forringelse eller beskadigelse af varerne bør kunden reklamere straks ved varernes modtagelse.
- Reklamation, som vedrører beskadigelser, forringelse eller bortkomst af varerne (hel eller delvis manko), skal afgives inden 7 dage fra varernes modtagelse. Såfremt reklamation sker senere end 7 dage fra varernes modtagelse, påhviler det den, der reklamerer overfor Messengers at bevise, at skaden, forringelsen eller mankoen var indtruffet inden modtagelse. Såfremt den, der reklamerer, ikke kan bevise dette, anses varerne for at være udleveret uden beskadigelse og forringelse eller manko.
- Reklamation, som vedrører andet end beskadigelser, forringelse eller tab af varerne samt hel eller delvis bortkomst, skal afgives inden 7 dage efter den dag, da kunden fik eller burde have fået kendskab til de omstændigheder, som begrunder et ansvar for Messengers. Såfremt en sådan reklamation ikke er afgivet, har kunden fortabt sine rettigheder.
- Kunden skal stille beskadigede varer til disposition for Messengers med henblik på besigtigelse heraf.
4.3 Erstatning
- For bortkomst, forringelse eller beskadigelse af varer er Messengers ansvar begrænset til SDR 8,33 per kilo bruttovægt af den del af varerne, som er bortkommet, forringet eller beskadiget.
- Der ydes ikke erstatning for tabt avance, mistet markedsandel, følgeskader eller andet tab af en hvilken som helst art.
- Erstatning for bortkomst eller forringelse af varerne beregnes efter varernes fakturaværdi, hvis det ikke bevises, at markedsprisen for eller den gænges værdi af varer af samme art og beskaffenhed har været en anden på stedet og tidspunktet for overtagelse til oplagring. Erstatning gives ikke for antikvitetsværdi, affektionsværdi eller anden særlig værdi af varerne. Messengers samlede ansvar for skade i forhold til alle skadelidte ved en og samme hændelse begrænses til max. SDR 500.000,00.
- Erstatningskrav skal rejses skriftligt, være dokumenteret og sendes til lagerhotellet.
- Såfremt Messengers har betalt fuld erstatning, overgår ejendomsretten til Messengers. Nægter kunden at udlevere varerne, bortfalder retten til erstatning.
4.4 Forældelse
- Medmindre det vil være i strid med forældelseslovens § 26, stk. 2 vedrørende forbrugerforhold, skal sag mod Messengers – idet kravet ellers er fortabt – anlægges inden et år.
- Ved forringelse eller beskadigelse af varer løber fristen fra den dag, da varerne blev udleveret fra lagerhotel- let, eller skaden blev meddelt denne.
- Ved forsinkelse, bortkomst af en hel sending eller anden skade løber fristen fra det tidspunkt, hvor forsinkelse, bortkomst eller anden skade tidligst kunne konstateres.
4.5 Forsikring
- Kunden er forpligtiget til at tegne forsikring for brand, tyveri, vandskade, evt. driftstab og andre følgeskader.
- Kunden skal oplyse Messengers forsikringsselskabets navn og policenummer.
§ 5 Værneting, lovvalg og ikrafttræden
5.1 Værneting og lovvalg
- Messengers kan kun sagsøges ved sit hjemting.
- Tvister afgøres efter dansk ret.
5.2 Ændringer, uoverensstemmelser og delvis ugyldighed
- Enhver afvigelse af disse forretningsbetingelser skal aftales skriftligt mellem parterne.
- I tilfælde af uoverensstemmelser mellem det skriftlige aftalte mellem Messengers og kunden og NSAB 2000 og/eller disse forretningsbetingelser går denne skriftlige aftale forud for NSAB 2000 og/eller disse forretningsbetingelser. NSAB 2000 går forud for forretningsbetingelserne.
- I tilfælde af, at enkelte klausuler i ovenstående betingelser skulle være helt eller delvis ugyldige, har dette ingen indflydelse på gyldigheden af andre klausuler eller resterende dele af sådanne klausuler.
5.3 Ikrafttræden
De almindelige forretningsbetingelser for lagerhotel træder i kraft fra og med 1. januar 2018.